English فارسی
جـمـعــه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو

تولید کود ورمی کمپوست

تولید کود ورمی کمپوست
ورمی کمپوست نوعی کود هوموسی بسیار غنی شده و حاصل فعالیت کرمی بنام ایزینا فتیدا می باشد . چینی ها اولین کشوری بودند که از حدود 4000 سال قبل از مواد زاید انسانی و حیوانی و گیاهی ، کود مناسبی بسازند . در ایران از سال 1351 با تاسیس کارخانه کود گیاهی و بعدها در سال 1359 کارخانه مواد گیاهی اصفهان با ظرفیت 100 تن کمپوست در روز تاسیس شد و حالا در اکثر نقاط کشور واحدهای بزرگ و کوچک دایر گردیده است . بطور کلی تبدیل باقی مانده مواد زاید و جامد و آلی زباله ها همراه با فضولات انسانی را کمپوست می گویند و از نظر لغوی « کمپوست » به معنی مخلوط و یا مرکب و یا کود آمیخته نیز گفته میشود . باید بدانیم که تمام زباله های شهری قابلیت تبدیل به کمپوست را ندارند .
    جایگاه تولید کود کمپوست بدلیل تولید بوهای نامطبوع بایستی دور از مناطق شهری باشد . سرعت تولید کمپوست در مقایسه با ورمی کمپوست بسیار بالا است و به زبان ساده تر باید گفت ورمی کمپوست نتیجه هضم طبیعی غذا در سیستم هاضمه ای این کرم است .
* تولید کود آلی و ارگانیک توسط میلیون ها کرم  

      بهترین راه تبدیل مواد دورریز به مواد مفید و مغذی برای نباتات تولید کود آلی با این کرم ها می باشد . این کود را میتوان در کنار آشپزخانه ، گاراژ و 0000 تولید کرد و در طول سال هم قابل عمل بوده و وقت گیر هم نیست آزاری هم ندارد و بطور خلاصه روش تولید آن بدین شرح است که در سبدهای روباز پر کرده و یک روزنامه مرطوب در کف سبد پهن می کنند و کـرم ها را در ته و یا مواد دورریز می ریزند . کـرم ها بتدریج به بالای سبد حرکت کرده و کود آلی را بوجود می آورند و یک کرم در روز معادل نصف وزن خود کود آلی تولید می کند و از سبد حاوی مواد دورریز مرطوب شده آب غنی شده ای چکه می کند و میتوان آنرا پای نبات ریخت و یا محلول پاشی کرد . این روش تولید کود آلی نه تنها مشکل محیط زیستی زباله های شهری را حل می کند بلکه طلای سیاهی است که قابل صادرات هم می باشد .
  مزایای این کود به شرح زیر است
ـ جوانه زدن نبات را بهبود می بخشد
ـ نبات را قوی و شاداب می سازد
ـ توسعه ریشه در خاک را آسان می نماید
ـ جذب شوی خاک را اصلاح می نماید

ـ تا حدودی از سرما زدگی گیاه جلوگیری می کند

تالیف: غلامحسین علم جمیلی

بازدید : 16043 تاریخ : 1392/7/17
نظرات ..
تصویر مجدد